Jak stworzyć dobry slogan reklamowy dla firmy? Porady dla copywritera/copywriterki.

Wiele osób zastanawia się nad tym jak wymyślić dobre hasło dla firmy, które wpadnie ludziom w pamięć tak jak: „De beers, diamonds are forever”, „Nike, just do it”, albo „M&Ms rozpuszcza się w ustach a nie w dłoni”. Sprawa i jest i nie jest prosta. Poniżej znajdziecie bardzo proste wprowadzenie w temat tworzenia sloganu reklamowego, hasła reklamowego dla firmy.

Samo tworzenie haseł reklamowych może być dobrą zabawą, bo wystarczy puścić wodze wyobraźni i zapewne każdy będzie w stanie wygenerować kilkadziesiąt ciekawych haseł, sloganów reklamowych w przeciągu kilkunastu minut. Problem pojawia się przy decydowaniu, które z tych haseł naprawdę ma szanse zostać na dłużej z klientami i potencjalnymi klientami. Jak więc zabrać się do tworzenia dobrego sloganu reklamowego dla firmy.

W pierwszej kolejności warto zebrać sobie podstawowe informacje o firmie. Dla stworzenia dobrego hasła reklamowego potrzebujemy następujących informacji:
1. nazwy firmy,
2. adresu strony internetowej firmy (jeżeli firma taką stronę posiada),
3. informacji o 3. głównych produktach / usługach firmy (według uznania władz firmy),
4. informacji o 3-5. głównych konkurentach firmy (według władz firmy),
5. informacji o planowanym zasięgu hasła (lokalne w danym mieście – jakie miasto?, ogólnopolskie, międzynarodowe – jakie kraje?),
6. jeśli to możliwe, to następujących informacji o grupie odbiorców / odbiorczyń hasła:
6a) przedział wiekowy (jeżeli hasło ma być skierowane do konkretnej grupy wiekowej),
6b) płeć (jeżeli produkty / usługi kierowane są do osób konkretnej płci),
6c) miejsce zamieszkania (małe/duże miasto, wieś, rejon Polski (jeżeli hasło ma być skierowane do ludzi z konkretnego rejonu)),
6d) 5 głównych wartości ważnych dla klientów i klientek według właścicieli,
6e) 5 przymiotników, które mogą opisać klientów i klientki firmy
7. jeśli to możliwe, to:
7a) misję firmy,
7b) 5 głównych wartości firmowych,
7c) 5 dodatkowych słów określających firmę według jej właścicieli,
8. informacji dotyczących samego hasła:
8a) długości hasła (szacunkowa liczba oczekiwanych słów – bliżej 2? 4? 6? czy bez znaczenia?),
8b) opisanych w jednym / dwu zdaniach oczekiwań w stosunku do hasła ze strony firmy zlecającej (np. ma wskazywać na solidność, ma być zadziorne, ma pobudzać do myślenia, ma być raczej relaksujące, etc.),
8c) informacji o ewentualnych wcześniejszych hasłach używanych przez firmę i czy raczej nowe hasło ma być do nich podobne czy wręcz przeciwnie, ma być zupełnie inne,
8d) informacji o ewentualnych nieoczywistych słowach, które nie powinny się znaleźć w haśle (dotyczy słów neutralnych, których właściciele firmy np. po prostu nie lubią ;)).

Oczywiście, jeżeli któregoś z powyższych nie uzyskamy, to także jesteśmy w stanie stworzyć hasła, aczkolwiek wskazane informacje mogą się znacząco przyczynić do podniesienia jakości tworzonych przez nas haseł.

To tyle w kwestii tego czego potrzebujemy do tworzenia haseł, teraz możemy sobie te wszystkie zebrane informacje powypisywać na różnego rodzaju karteczkach i zakleić nimi tablicę, albo porozrzucać je po podłodze lub biurku i zabrać się za tworzenie hasła.

Hasła tworzymy na podstawie analizy:
1) strony firmy,
2) nazwy, misji oraz oferty firmy,
3) zasięgu działania firmy,
4) opisu obecnych i potencjalnych odbiorców hasła / odbiorczyń hasła,
5) analizy haseł konkurencji bezpośredniej (przedstawionej przez firmę)

oraz informacji dodatkowych:
1) analizy haseł konkurencji pośredniej (przykładowo, pierwsze 10. wyników w wyszukiwarce Google na 3 słowa kluczowe – główne produkty/usługi firmy),
2) analizy występowania danego hasła w firmach i sytuacjach niekonieczne związanych z branżą (przykładowo, sprawdzenie pierwszych 10. wyników pojawiających się po wyszukaniu hasła w wyszukiwarce Google),
3) jeżeli hasło ma być stosowane również za granicą – sprawdzenie znaczeń poszczególnych słów hasła w językach krajów docelowych z pomocą translatora Google (przykładowo, 3 główne kraje).

WAŻNE!
Na sam koniec, po stworzeniu haseł warto dodatkowo:
a) sprawdzić czy hasła nie są zastrzeżone prawnie,
b) dokonać analizy odbioru haseł przez grupy potencjalnych i obecnych klientów i klientki.

I to by było na tyle.

Powodzenia przy tworzeniu genialnych sloganów!