Jak pisać profesjonalne teksty biznesowe?

/przykład krótkiego tekstu poradnikowego/

Profesjonalne teksty biznesowe to teksty, które odpowiadają na konkretne potrzeby, dlatego pisząc konkretny tekst biznesowy za każdym razem musisz przeanalizować owe potrzeby i stworzyć najlepszy możliwy tekst, który odpowie na jak najwięcej z owych konkretnych potrzeb.

POTRZEBA KLIENTA

Pierwszą kwestią, która jest kluczowa dla napisania dobrego tekstu jest zrozumienie potrzeb klienta. Teksty, które piszą copywriterzy mogą być tekstami na oficjalne firmowe strony WWW, na ulotki, na blogi firmowe, na tak zwane blogi zapleczowe SEO, na portale społecznościowe. Każdy z tych tekstów będzie rządził się trochę innymi prawami i będzie wymagał innego podejścia ze strony copywritera. Dlatego zawsze…

w pierwszej kolejności napisz sobie na górze kartki czemu służyć ma dany tekst, czego potrzebuje klient

Jeżeli klient potrzebuje krótkiego i angażującego tekstu na portal społecznościowy, bardziej ucieszy go taki właśnie tekst niż kilkustronicowa rozprawka, choćby nawet ta rozprawka była genialna. Napisanie sobie na górze strony czego potrzebuje klient pomoże Ci utrzymać uwagę na tym najważniejszym zagadnieniu i nie zbłądzić w przypływie twórczego natchnienia.

POTRZEBA CZYTAJĄCYCH /UX/

Drugą potrzebą, która powinna być dla Ciebie świętością jest potrzeba czytających (w przełożeniu na język Internetu – jest to coś w stylu UX, czyli „user experience”). Pamiętaj, że, co prawda, klient ma zawsze rację, ale czasami Ty możesz mieć więcej doświadczenia w kwestii potencjalnego odbioru danego tekstu wśród czytających. Zawsze zastanawiaj się więc nad tym jak czytający będą odbierali tekst, czy tekst ich zainteresuje, czy będzie on dla nich przystępny, przejrzyście napisany, czy będzie napisany poprawną polszczyzną (lub angielszczyzną, etc.).

Jeżeli piszesz teksty krótkie skoncentruj się na przekazie emocjonalnym i sygnalizowaniu wartościowych i interesujących tematów czytelnikom.

Ludzie w dzisiejszych czasach spędzają mnóstwo czasu na portalach społecznościowych, ale zalewani tam są taką ilością informacji, że mają (chcą poświęcić) zaledwie kilka sekund na dany post i jeżeli post ten ich zainteresuje dadzą „lajka”, a jeśli nie – zapomną o nim zanim jeszcze zamkną daną stronę WWW. Dlatego tak ważne jest umiejętne pisanie krótkich tekstów. Twoja treść musi bardzo szybko i bardzo celnie trafić do czytelnika/czytelniczki, a możesz tego dokonać na dwa sposoby: poprzez rozum lub poprzez serce, czyli albo sprawić że w człowieku pojawi się emocja, albo zaciekawienie.

Jeżeli piszesz teksty dłuższe zadbaj o strukturę i przejrzystość tekstu oraz pamiętaj o fluktuacji koncentracji czytelników.

Innymi słowy, po dłuższych i wymagających fragmentach staraj się umieszczać fragmenty lekkie, łatwo-przyswajalne, pobudzające lub rozśmieszające czytelników. Ludzie mają wystarczająco dużo „na głowie” i każde ułatwienie czytania danego tekstu, każde uprzyjemnienie tego czytania może być dla nich powodem do dłuższego pozostania na danej stronie WWW, do dłuższego przytrzymania ulotki czy gazetki.

Korzystaj także z możliwości wchodzenia w potencjalną interakcję z czytelnikami, tzn. umieszczaj w tekście pytania do czytelników.

To pomaga, sprawia, że czytelnik bardziej się angażuje (czy bardziej fachowo: korzysta z innego fragmentu mózgu, dzięki czemu trochę go to pobudza, co jest szczególnie istotne przy dłuższych tekstach). Prawda, że to pomaga?

POTRZEBA INTERNETU /SEO/

Potrzeba Internetu dotyczy przede wszystkim tekstów pisanych na firmowe strony WWW, blogi firmowe oraz blogi zapleczowe. A konkretniej – potrzebę tę można opisać w trzech literkach: SEO. SEO to z skrót z angielskiego „Search Engine Optimization”. Tekst pisany zgodnie z zasadami SEO ma w swojej treści kilkakrotnie umieszczone tak zwane słowa kluczowe. Słowa kluczowe to słowa, które potencjalni klienci naszego klienta mogą wpisywać w wyszukiwarkę, aby znaleźć produkty/usługi biznesowe, które chce wypromować nasz klient. Przykładowo, gdybyśmy chcieli napisać tekst promujący agencję reklamową zajmującą się także tworzeniem tekstów biznesowych dla swoich klientów, użylibyśmy kilkukrotnie w treści takiego tekstu słowa takie jak: „tanie teksty na strony www”, „dobre i tanie teksty”, etc. Dzięki takiemu zabiegowi, robot wyszukiwarki internetowej (np. Google, Bing, DuckDuckGo, Baidu), który zawita na stronę z naszym tekstem zastanawiając się czego dotyczy strona, zobaczy, że na stronie wielokrotnie są dane słowa, więc pewnie dotyczy właśnie usług związanych z pisaniem tekstów, copywriting, reklamy.

Pamiętajmy, że treść strony to oczywiście tylko jedna z kwestii którą roboty wyszukiwarek biorą pod uwagę analizując stronę, ale jednocześnie jest to jedna z ważniejszych kwestii i dlatego właśnie tak istotny jest aktualnie „content marketing”. Zachęcam do poczytania sobie więcej na ten temat.

Dobry copywriter / dobra copywriterka musi znać przynajmniej podstawy pisania tekstów zgodnych z zasadami optymalizacji stron pod kątem robotów wyszukiwarek, tak aby tworzone teksty pomagały danej stronie wspinać się po szczeblach wyników wyszukiwania.

Jest tylko jeszcze jedna ważna kwestia z tym związana, którą można ująć następująco:

Nie poświęć UX na ołtarzu SEO!

Innymi słowy, teksty tworzone do Internetu powinny oczywiście być przyjazne wyszukiwarkom, ale jednocześnie musza być przyjazne ludziom, którzy trafią na daną stronę. Dobrze bowiem, aby ktoś trafił na stronę klienta, ale jeszcze lepiej, żeby chciał później z tej strony skorzystać, przeczytać tekst, który przygotowaliśmy.

POTRZEBA JAKOŚCI – POTRZEBA ODPOWIEDNIEJ CENY – POTRZEBA SZYBKOŚCI

Dobre teksty na strony WWW, blogi, czy ulotki wcale nie są tanie. To znaczy, mogą być tanie, ale jest z tym trochę tak jak w tym żartobliwym ogłoszeniu: „Tworzymy tanio, szybko i dobrze (wybierz dwie z trzech opcji): tanio i szybko (ale niekoniecznie dobrze), szybko i dobrze (ale niekoniecznie tanio) i dobrze i tanio (ale niekoniecznie szybko).” Przekładając treść tego ogłoszenia na świat tekstów biznesowych i „copywritingu”, można powiedzieć, że dobry copywriter jest w stanie stworzyć tani i dobry tekst (ale nie będzie to szybkie); dobry copywriter jest też w stanie stworzyć dobry tekst i napisać ten tekst szybko (ale w tym przypadku nie będzie to tanie); i w końcu – dobry copywriter jest też w stanie stworzyć szybko tani tekst, ale tekst ten niekoniecznie będzie najwyższych lotów.

Jeżeli chcesz zostać dobrym copywriterem / dobrą copywriterką, powyższe zasady powinny być Ci bliskie i powinieneś/powinnaś umieć dostosować się do potrzeb klienta, czyli kiedy zajdzie potrzeba: pisać teksty tanie i pisać je szybko; na co dzień pisać dobre i tanie teksty; a kiedy nadarzy się okazja, kiedy zyskasz uznanie w oczach klientów i klient zechce zapłacić więcej – bądź gotów/gotowa pisać szybko dobre teksty (nawet jeśli będzie się to wiązało z siedzeniem do późna).

POTRZEBA SAMODOSKONALENIA

I na koniec „potrzeba samodoskonalenia”. Dobre teksty nie muszą być doskonałe. Rzadko takie są. I dobrzy copywriterzy / dobre copywriter ki też nie muszą być doskonali / doskonałe. Rzadko tacy / takie są. Warto zdawać sobie z tego sprawę i pogodzić się z tym (to ważne zwłaszcza jeżeli ktoś ma w sobie nutkę perfekcjonisty/perfekcjonistki).

I, jeżeli dotarłeś /dotarłaś aż tutaj – pomyśl teraz – czy powyższy tekst był dobrze napisany? Czy odpowiadał na potrzeby o których pisał? Przede wszystkim, czy jesteś też w stanie stwierdzić jaka była „potrzeba klienta”, czyli czemu ten tekst miał służyć w pierwszej kolejności? Czy myślisz, że tekst dobrze odpowiedział na tę potrzebę? Czy odpowiedział na wszystkie pozostałe potrzeby? Na które lepiej? Na które słabiej? Co zmienił(a)byś w tym tekście, aby lepiej odpowiadał na te potrzeby? A może czy zauważasz inne potrzeby, o których nie było mowy w tekście? Odpowiedzi na te pytania mogą Ci pomóc w lepszym pisaniu własnych tekstów.

To co jest ważne, to aby starać się ciągle rozwijać, starać się analizować swoje teksty i teksty na które napotykamy w przestrzeni publicznej i wyciągać z nich wnioski na przyszłość, tak aby każdy kolejny tekst, który tworzymy był po prostu lepszy od poprzedniego.

I tego życzę wszystkim piszącym copywriterom i copywriterkom, aby Wasze teksty stawały się coraz lepsze. Przyjemnego pisania.

-*-*-

Jeżeli chcesz się ze mną skontaktować, napisz: